آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی در گمرک و همتا

آموزش ثبت دستگاه برای مسافران سفرهای خارجی

اشتراک در

ثبت گوشی مسافری

مسافران سفرهای خارجی، دقت داشته باشند درصورتی‌که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند. برای ثبت دستگاه، مسافر باید دستگاه خود را در مبادی ورودی در لحظه ورود به کشور به‌صورت حضوری اظهار کند.

لطفاً توجه داشته باشید به‌صورت سالانه هر مسافر امکان ثبت یک دستگاه تلفن همراه را دارد. در صورت عدم رعایت موارد مذکور و هرگونه مغایرت اطلاعاتی باوجود ثبت و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه در سامانه گمرک، علاوه بر آنکه مبلغ پرداختی استرداد نمی‌گردد تجهیزات فعال‌سازی نخواهد شد.

مراحل ثبت گوشی مسافری به ترتیب زیر می‌باشد:

 

مرحله اول: اظهار حضوری

مسافران سفرهای خارجی، در صورتی که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند و تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید دستگاه خود را در مبادی ورودی در لحظه ورود به کشور به صورت حضوری اظهار کند. در این مرحله اطلاعات مربوطه به مسافر و دستگاه گوشی تلفن همراه توسط گمرک ثبت و تأیید می‌شود. این اطلاعات شامل شناسه یا شناسه‌های مربوطه به گوشی تلفن همراه (اظهار از روی جعبه دستگاه)، نام و نام خانوادگی مسافر، کد ملی مسافر ایرانی (شناسه فراگیر اتباع)، شماره تماس مسافر و سایر اطلاعات مربوط به گوشی تلفن همراه

 

مرحله دوم: پرداخت عوارض گمرکی گوشی تلفن همراه

مسافر ایرانی: پس از اظهار حضوری دستگاه در گمرک در لحظه ورود به کشور، مسافر ایرانی یک ماه فرصت دارد تا با مراجعه به سایت گمرک نسبت به پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه، اقدام نماید.

اتباع: صرفاً پس ‌از انقضا مدت یک‌ماهه از تاریخ حضور اتباع در کشور، نسبت به رجیستری گوشی خود به‌صورت “حضوری (شخص مسافر)” و در نزدیک‌ترین گمرک اجرایی مسافری اقدام نمایید.

 

مرحله سوم : دریافت کد فعال سازی

پس از ارسال اطلاعات پرداخت عوارض دستگاه از گمرک به همتا، یک پیامک برای شماره تماس مسافر اعلام شده در مرحله اول (شماره اعلام شده به گمرک در لحظه ورود و اظهار دستگاه) پیامکی از سمت سامانه همتا به یکی از مضامین زیر ارسال می‌شود:

1- چنانچه شماره تماس اعلامی مسافر به نام خود مسافر باشد کد فعال‌سازی برای شماره اعلامی ارسال خواهد شد.

2- چنانچه شماره تماس اعلامی مسافر به نام شخص مسافر نباشد در پیامک ارسالی از مسافر درخواست می‌شود تا نسبت به تهیه سیم‌کارتی به نام شخص مسافر اقدام نمایید. بعد از تهیه سیم‌کارت مذکور، مسافر می‌تواند با تشکیل کارتابل در سامانه همتا و مراجعه به قسمت اطلاعات ثبت مسافری مطابق عکس زیر کد فعال‌سازی را دریافت می‌نماید.

توجه: چنانچه مسافر در لحظه ورود شماره تماسی اعلام نکرده باشد، باید به کارتابل خود در سامانه همتا مراجعه کرده و در قسمت اطلاعات ثبت مسافری مطابق عکس زیر کد فعال‌سازی را دریافت نماید.

رجیستری و ثبت گوشی مسافری در فرودگاه

بیشتر بدانید: آموزش انتقال مالکیت دستگاه

ضرورت فعالسازی دستگاه در ثبت گوشی مسافری

پس از مشاهده و دریافت کد فعالسازی، لازم است دستگاه را برای خود فعال کنید. برای اینکار آموزش فعال‌سازی دستگاه را مشاهده نمایید.

 

اقدامات لازم در صورت عدم دریافت کد فعال سازی از همتا با وجود ثبت دستگاه در گمرک

این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت عوارض گمرکی اقدام نماید، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌گردد.

سامانه همتا پس از دریافت اطلاعات ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌نماید.

بنابراین، اگر عوارض دستگاه خود را پرداخت نموده اید اما دستگاه شما هنوز در سامانه همتا ثبت نشده است، باید موضوع را از گمرک پیگیری نمایید تا در صورت نیاز به تکمیل یا ویرایش اطلاعات، اقدامات لازم انجام گرفته و اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال گردد.

خاطر نشان می شود، در زمینه ثبت دستگاه مسافری و اصلاح و ویرایش اطلاعات هویتی مسافر و دستکاه ایشان، نیاز به هیچ گونه ارتباطی با همتا نبوده و به محض اینکه اطلاعات اصلاح شده از طرف گمرک برای همتا ارسال شود، مشکل حل خواهد شد.

 

در صورتی که در لحظه ورود به کشور گوشی خود را اظهار نکرده اید یا مسافرت خارجی نداشته اید از طریق سامدای گوشی خود را رجیستر کنید

5 1 رای
امتیاز به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ثبت مرچنت آیفون 14 و 15
وبلاگ آموزشی

ثبت مرچنت آیفون

ثبت مرچنت آیفون و بازیابی آنتن آیفون 14 بدون رجیستری در حال انجام است در حال حاضر خرید و فروش آیفون 14 و 15 غیر قانونی است

مراحل گرفتن ارز مسافرتی
وبلاگ آموزشی

مراحل گرفتن ارز مسافرتی

مراحل گرفتن ارز مسافرتی در سال 1402 به شرح زیر است ارز مسافرتی را از کدام بانک‌ها دریافت کنیم؟ از مراحل گرفتن ارز مسافرتی مراجعه به بانک

اطلاع از قیمت رجیستری

جدول محاسبه قیمت

اطلاع از قیمت رجیستری
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا